És prou visible l’etapa d’Educació Infantil

Jo, com a mestra i ara també com a mare, sempre he dit que sí, i no només visible, és una etapa fonamental i vital per al bon desenvolupament cognitiu i emocional dels infants.
Doncs si és així i així ha de ser, sembla incoherent que els darrers dies em senti qüestionada per la tasca que estam fent les mestres d’aquesta etapa educativa. Per ventura hi ha persones que encara no han entès que anar a escola els petits no significa deixar-los a una guarderia… Quina paraula més lletja, ja de bon començament! Quan dic escola dels petits, vull dir tota l’Educació Infantil que va de 0 fins a 6 anys, per si en teniu algun dubte.
L’Educació Infantil no és assistencial. Pensava que això ja ho havíem superat feia molts d’anys…
El sentit d’aquest escrit té un caire reivindicatiu i, sincerament, m’ha sobtat a mi mateixa… En aquestes alçades encara s’ha d’explicar quina és la finalitat d’aquesta etapa educativa? Crec que la resposta ja està ben definida dins la mateixa pregunta.
L’Educació Infantil no és assistencial. Pensava que això ja ho havíem superat feia molts d’anys… Llavors si és així i ningú ho qüestiona, quin sentit té ara aquesta mena de desconfiança envers la nostra professionalitat?
Puc entendre que estam vivint moments prou complicats: famílies confinades, famílies nombroses, famílies recloses a pisos petits, pares i mares fent teletreball o anant a fer feina, o també situacions personals i econòmiques adverses… Aquesta situació mai ningú l’hauria imaginada i sí, tot plegat és delirant.
Malgrat tot això, no acab d’entendre perquè algunes persones posen en dubte la nostra tasca docent i, per això, m’agradaria que entenguessin algunes coses…
Un mestre necessita observar directament, és a dir, en tots els sentits: observa tot allò que va passant dins la seva aula i així, i només així, es pot fer un bon seguiment dels infants.
Un mestre educa des del cor, actua segons la situació que s’esdevé, i és que la creativitat dels infants és infinita… Un mestre organitza i reorganitza de manera constant, així ha de ser i així s’ha de fer. Per tant, no cal dir que és del tot impossible digitalitzar-lo.
Però davant aquesta impossibilitat, ens intentam reinventar i, com sempre, ajudar totes les famílies i ara més que mai.
Tenim activitats preparades gairebé per a cada dia de la setmana. Us oferim tot tipus de recursos per Internet (sí, també sabem que la bretxa digital ens està jugant una mala passada a tots). Intentam fer-vos costat i ser-hi sempre, com hem anat fent abans que arribàs aquest gran maldecap.
Hem d’entendre que cada centre educatiu segueix una línia metodològica. Sabem el que feim i per què ho feim. És cert que ens hem d’adaptar a les noves circumstàncies però això, en cap cas, ha de significar tornar enrere. Moltes companyes meves viuen aquests dies amb una gran angoixa perquè les famílies els reclamen un tipus de material que la majoria de centres ja no fa servir, almanco en aquesta etapa educativa. Parlam de les fitxetes de treball individual per fer matemàtiques i lectoescriptura. Les àrees són transversals i, per aquest motiu, un infant pot aprendre la lectoescriptura i les matemàtiques (per citar-ne algunes) en qualsevol moment del dia. Només cal obrir la gelera i observar: està plena de continguts perquè els infants puguin aprendre a fer matemàtiques, a escriure i a llegir, a dibuixar, a imaginar, i moltíssimes coses més.
Per favor, no ens angoixem els uns als altres. Estam per a ajudar a les famílies; però sempre seguint el nostre criteri pedagògic del qual, com a professionals de l’educació que som, no cal que ningú en dubti.
Articles relacionats
Mantingui's actualitzat amb la informació més recent